Powered By Blogger

Saturday, January 15, 2011

1 Ramuan Istimewa untuk jadi hebat



bahan-bahan:carik orang hebat disekeliling anda,yakin dan tidak malu untuk buat salah

cara-cara:meniru

saya suka tiru orang..bukan bermaksud saya takdak pendirian..tapi..kadang-kadang..untuk menjadi hebat..kita perlu tiru orang yang hebat.tapi..kalau kita nak jadi lebih hebat.jangan tiru seorang hebat..tapi tiru ramai orang hebat..tak payah susah-susah nak cari orang hebat.percaya atau tak,,memang semua orang ada hebat mereka sendiri.orang sekeliling kita pon dah cukup..ekceli bukan meniru,,tapi memerhati dan ambek yang mana kita rasa kita nak jadi.

1:hebat dalam keluarga

baiklah,saya ada dua orang kakak,dua-dua hebat dalam lapangan kerja masing-masing.okeh,,first,kakyong, pandai masak dan sangat passion dalam benda yang beliau buat,kak yong juga matang dalam buat keputusan,dan sedikit serius.kakak namber dua aku,keklah rajin kemas rumah,happy go lucky,mudah mesra dan sangat determind nak capai apa yang dia nak.

so..untuk jadi anak yang hebat..aku gabung dua-dua ciri hebat yang ada kat kakak aku..dan aku campurkan sikit perasa aku sendiri,hurmm.apa ek?suka sakat orang kot..hebat ka tuh?ntah..haha..maybe ada xfactor yang aku tak tau kot..perasan haha..ntah.la.so..saya akan jadi anak yang lagi hebat dari kakak saya..mana tidaknya..semestinyanyalah saya jadi hebat,sebab saya ada dua-dua ciri hebat yang ada dalam kakak saya. 
  • kalau dalam ilmu hisab..kakyong ada 4 biji guli,keklah ada 4 biji guli,madihah ada 1 biji guli,semua guli tersebut madihah ambildan jual,siapa yang paling untung?? haruslah madihah bukan?? 
dan kakak saya jugak buleh jadi hebat dengan mengambil sedikit ciri hebat yang ada pada saya,untuk turut sama jadi hebat.akhirnya anak mak ayah saya semua hebat..haa..nampak kan??

 2;hebat dalam kumpulan

contoh sekarang saya di IPG kampus sultan mizan ymaka..saya mencari orang disekeliling saya yang hebat.baiklah,saya nampak,,ramai kawan-kawan saya,,bebudak science,pehan,ana,n ramaila sekarang dah rajin masak,rumate saya ati,rajin ke surau,classmate saya shelia,huda,rajin bersukan,jiran saya alya pandai bergaya,cik timah datang kelas awal,pehan bijak menabung,ada yang rajin buat esemen,ada yang mudah kalau nak mintak tolong,zaza n biela pandai selitkan unsur humor dalam presentation..

pendek kata ramaila kawan-kawan saya yang hebat..haaa...so..saya ambek ciri-ciri yang ada,,saya buat penambahbaikkan dan guna.lebih ramai lebih bagus bukan??
sebab..setiap orang..ada xfactor hebat tersendiri..yang setiap orang nampak dari sudut berbeza.
  • mungkin ada yang nampak hamdan bukan nama sebenar sebagai seorang yang ceria,tapi saya pulak nampak hamdan bukan nama sebenar sebagai seorang yang tabah dan bijak ubah karektor ikut situasi.jadi,,setiap orang akan memerhati dan meniru value yang berbeza..dan setiap orang pada akhirnya akan mencipta kehebatan dalam diri masing-masing,dengan cara masing-masing.langsung taksama dengan orang lain.hasilnya:diri kita sendiri yang hebat.

dalam masa yang sama,,selain dari mencuri sedikit ciri hebat dari kawan-kawan kita,,kita jugak akan menjadi seorang yang sentiasa positif.kenapa??sebab kita cuma memerhatikan orang disekeliling kita dari sudut positif..ini tidak..asyik nak nampak salah orang tu,salah orang ni..yang baik lansung tak nampak..at last yang paling burok sekali engkaula.yang asyik dok nampak burok value kat orang lain.kan??

tapi,jangan tersilap!!semua ni takan jadi realiti kalau kita memerhati yang positif pada orang lain..tapi lepas tu kita down sebab kita nampak yang negatif pada diri kita..kononnnya sebab hidup kita tak punya value hebat macam orang kat sekeliling kita.kita tak ada family yang supportive,,kita tak punya ramai kawan..kita tak punya hobi..JANGAN,JANGAN DAN JANGAN!!..kalau terok sangat jadinya..duduk dalam bilik sorang-sorang..jangan tengok orang lain..bersemangat sikit cuba...cuba carik fighter mood dalam diri..baru buleh menang..baru buleh jadi hebat..

tok sah dok mengelabah la pulak kalau tak boleh nak jadi totally macam orang yang kita tiru tuh.. situasi ni selalu jadi bila kita nak tiru benda yang tak patut contohnya nak berada dalam family yang kaya,nak cantik secara tiba-tiba..itu  tak bersukur namanya..haha..bersyukur la sayang oi..okeh

Betol..memang antara kita yang memang ada Allah given equipment dari lahir..gifted gitew katanya..tapi..tak salah kalau kita mencuba mencari faktor yang tidak ada dalam diri kita..jangan mempersoalkan tentang baka..itu semua falasi..sebab.semuanya bermula dengan kita.

*meraban ja aku tulih..ntah..tetiba mood nak berkongsi..aku tak hebat pon..jadinya aku memnag guna teknik meniru ni..berkesan tahu..

*aku tak taulah lepas tekan button publish sat lagi nak jadi panjang mana post ni..aku main tulih ja..haha..lepas gian uollss..lagipon cik bella dah bising dalam kelas sebab penat tunggu loading nak baca blog aku..tengok-tengok 2 baris ja aku apdet..haha..okess..nak tidoq..salam semua..muga dapat input berguna..adioss madioss !!!


1 comment:

2_one said...

salam..terima ksih krn sudi berkongsi.sy hargai semuanya=]

ye btol ap yg madi ckp tu.utk jd hebat ad pelbagai cara n salah 1 nya ialah peniruan yg positif..xslah meniru utk kebaikan/ dgn kata lain "menteladani" ..ye btol,utk "meniru" kita xboleh fokus pd seorg insan je..krn setiap manusia tu sempurna n pasti ad silapnya.so kite contohi semua org disekeliling kite..n kite adunkan nilai2 yg ad pada mereka utk mjd adunan yg mantap...

dalam hidup ni kita "mencari"..kemana saja kite pergi kita mncari sesuatu yg bermakna bt kita..

madihah mohd fakhirudin,zaty yakin madi boleh jd yg terhebat..buktikn pd smua...bgus teruskan melangkah...i'llah jika perlu apa2 bantuan,i'llah zaty cuba menyokong berada disisi..i'llah kite cuba..kite doakan yg terbaik buat semua..