Powered By Blogger

Wednesday, November 24, 2010

Luka:Pisau atau Plaster atau ubat??


okeh..ada beberapa soalan yang perlu dijawab.semua berkisar bila kita punya masalah dengan orang.biasalah.inilah lumrah bersosialisasi..mesti ada suka,mesti ada duka.tipulah kalau tak pernah gaduh,terasa hati,sakitkan hati,menipu,tertipu or apa2 lah yang berkenaan dengan hati..

sebelom tuh..jom hayati 2 quotes nih .
1."hearts consist of permanent cells,when it gets hurt,the scar remains"
 2."healing of heart is a gradual process of unfoldment,one layer at a time"
(credit to maryani) 

so kita punya 3 pilihan untuk merawat hati yang sakit tuh.baiklah.pertama
PISAU:
ok.kita terluka.anda terluka.jadi apa yang boleh anda buat dengan pisau??anda terluka bukan??jadi apa tunggu lagi..guna pisau!!dan lukakan hati orang yang melukakan anda.so that orang yang sakitkan hati anda turut sama terasa pedih yang sama.dengan kata lain membalas dendam.

ataupon kalau anda terlalu lemah untuk balas dendam pada orang yang sama.mungkin suatu hari nanti anda akan sakitkan hati orang lain yang anda rasa mengancam anda.anda ulang perkara yang sama seperti yang telah dilakukan terhadap anda.LAKUKAN BERKALI-KALI..SAMPAI PUAS HATI.

*aku pernah tengok dan pernah jugak kadang-kadang buat.bila ada masalah..selalunya kita akan cuba untuk yakinkan orang sekeliling kita,bahawa orang yang bermasaalah dengan kita,adalah totally salah.jadinya kawan-kawan kita akan benci orang yang sakitkan kita.selalunya memang macam ni.melainkan kawan kita tuh ada otak dan mampu fikir dengan rasional.tapi most of them adalah menngikut emosi.

*ada jugak yang kena tipu.kemudian balas balik dengan menipu,.ada yang dipulaukan oleh satu group kawan.then dia creat group baru.pulaukan pulak orang yang buat onar kat dia.hoho.ish kalau ikutkan hati yang jahat ni..memang seronok guna pisau.buleh toreh-toreh.buleh kerat-kerat..eee..gerun pulak rasa..

untuk pengetahuan semua Pisau ni,sangat BAHAYA!..WHY??
sebab pisau jugak mampu untuk cederakan kita balik.
persoalannya...(eceh macam debat..haha)adakah kita rasa puas lepas kita balas dendam?
semestinya TIDAK!!
kita takkan pernah rasa puas.
sekali kita balas dendam,,
then kita akan sentiasa mahu balas dendam.
tapi sam[ai  bila??
hoho..Parah!!then..bila cubaan mencederakan orang lain tak berjaya,,apa yang kita rasa?KECEWA?SAKIT HATI?..
hahhh..abek kau...last-last diri sendiri yang luka..kalau time tuh masih ramai sokong kau mungkin ok.tapi kalau xdak orang macamna??
Jawab sendiri!!


hey!!!daripada meramaikan bilangan musuh orang lain..lebih baik ramaikan bilangan kawan sendiri!baru hepi.

kedua
PLASTER:
hurmm..guna plaster.. plaster,cover the pains..(pinjam anneh)..hurm..mungkin buleh..tapi kalau luka tu sikit ja..better tapayah plaster..bcoz it will slowdown the healing process isn't it?..kalau biaq luka tuh kena angin..cepat sikit kering..owh sorila..xdak scentific term nak prove..tapi setakat yang aku tau macam tu lah..tapi itu hanya untuk luka ringan..luka kecik..kalau luka besaq??hoho..tolong jangan guna plaster...simpan masalah anda??pendam sampai hilang??mungkin berjaya untuk sesetengah orang..tapi cara ni tak berapa digalakkan..sebab takut lama2 meletop.jadi bom..haa..lagi terok dari pisau..hehe..

*contohnya:kalau simpan masalah sorang mungkin buleh jadik murung..takpon  kalau pilih menangis..yes..menagis melembutkan hati..buleh bagi tenang..cuci diri..tapi..kalau pendam dan nangis sorang-sorang..cmna nak setel..??tak sembuh pon sakit tuh..lama-lama lagi sakit hati.makin terok jadi..


so Plaster hanyalah cara yang hanya sesuai untuk certain person.dan jugak ikut tahap injuries tersebut..nghee..


ketiga
UBAT

ubat..macamana nak dapat ubat??hurm..kalau terer..bulehja ubat cara kampong..tapi kalau tak terer...kenala jumpa doktor lah..hehe..ubat cara kampong maksudnya kenalpasti sendiri kelemahan dan kekuatan diri..cari yang paling sesuai..mungkin menangis,mungkin makan makanan manis,bergosip,bershopping,mungkin pi picnic..and ambik masa untuk solvekan problem.

sapa doktor??oh doktor adalah kawan yanh buleh dipercayai..kawan yang bukan cuma memberi semangat.dan mengiakan semua benda.tapi kawan yang mampu tunjuk apa yang betol,dan apa yang silap. 

kalau kita jadi doktor.rawat betol-betol pesakit dengan hati nyang ikhlas.apa doktor buat??kenalpasti sakit apa.baiklah..untuk mencari ubat yang paling mujarab.bagi nasihat yang berguna dan membina.kalau bukan bidang kepakaran anda..suruh dia pi njumpa doktor lain.
 bila doktor dah bagi ubat..makan..jangan simpan..hurm..pertama sekali jangan terus berharap tanpa usaha.terus berharap luka tu sembuh??sampai mampos pon xdak kesan..jangan takut dengan bayang-bayang..selidik silap sendiri,kenalpasti cara perbaiki.dan jagan menipu diri sendiri.jangan balas dendam seperti guna pisau.ataupon tutup luka dengan plaster tanpa letak ubat.

ada yang rasa ubat terbaik ialah menjauhi masalah,macmni:lupakan orang yang sakitkan kita.kalau dia memang ditakdirkan duduk sekelompok dengan kita??so how??hurm..lupakan masalah kita dengan dia.cut oll da memories tentang cerita tersebutl.

bak kata shelia kawan saya,bila kami bergaduh atau selilsih pendapat..memang jenis saya taboleh tahan lama kalau tak mintak maaf.so saya akan mintak maaf.dan dia akan cakap macamni..madi..terlalu bnyak gembira yang ada untuk dilupakan.jadi aku guna gembira tu untuk tampung sikit-sikit gaduh-gaduh kecik kita..hurm..bagus bukan?? memaafkan dan mel;upakan salah orang pada kita.i prefer this one sometimes..hehe

'there comes a time in life when u have to let go of all the pointless drama and the people who create it and surround yourself with people who make u laugh so hard that u forget the bad and focus solely on the good.After all,life is too short to be anything but happy'-anonymous-



anda perlu tahu ubat yang terbaik untuk diri anda.ada jugak yang berdepan dengan orang tuh..dan settlekan dengan cara berhemah..kalau anda ni jenis yang taboleh kontrol marah..better guna orang tengah..sebab takut maken terokkan keadaan..tapi kalau anda seorang yang cool..flexible dan matang..maka anda buleh selesaikan sendiri masalah tuh..


PARUT!!
*how about the scars??
 haha..jangan risau..sekarang dah bnyak ubat hilangkan parut..haha..mula-mula..maafkan orang yang buat salah..lepastuh maafkan diri..berhenti salahkan diri sendiri.mulakan hidup baru..senyum.BERTABAH!

"by feeling gratitude for the good times n forgiveness for the mistakes,the heart is filled with the love it needs to heal itself"-john gray
PALING PENTING AS A MUSLIM:jangan hilang arah..mintak pertolongan dan kekuatan dari Allah..sebab itu satu-satunya kuasa yang tidak lain tidak ,pasti dapat sembuhkan segala macam penyakit di dunia.

ALLAH KNOWS BY ZAIN BHIKA


When you feel all alone in this world
And there's nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows
No matter what, inside or out
There's one thing of which there's no doubt
Allah knows
Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows

When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows

You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows
Allah knows

Every grain of sand,
In every desert land, He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand, He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash, He knows.
Every thought I have,
And every word I share, He knows.
Allah knows

 kadang-kadang menda lain yang aku terfikir..tapi benda lain yang aku tulis..ngheee.
walaupon aku dah penat tak bersosialisasi kat rumah ni..asyik bosan ja mengadap blog takpon facebook.takpon tv .aku perlu untuk bercakap dengan manusia..aiseh..biaqpi lah manusia tuh cuma cakap 'hurmm' or 'oh,ok'..or 'oh aku setuju!!'..haa.itu a yang aku nak..haha..penat dowh bercakap dengan periuk kuali belanga.haha..nasib baik esok hanis nak mai rumah..buleh gosip lama-lama!!ahaa..anyway thanks to maryani and izzul gemok sebab buat aku gelak guling2..

Hoho..kenapakah explaination aku tentang pisau begitu detail??hurm..adakah aku mengikut tuntutan emosi??hahaha..bukan2..tengah menulis dari pukol 8 tadi..asyik terberhenti.. harini ramah dan ramai betol manusia kat fb tuh nak berchat dan berbalas komen..hehe..=P.time tulih part pisau tuh konsentrasi belom terganggu lagi.plaster ngn ubat tuh dah mabuk2 sket..hehe..nak tidoq..esok pagi nak mask nasi lemak.salam.

5 comments:

mar said...

i like dis so much:)
gud job madi..haha

MJ said...

suka....! thanks.... :) banyak kata pemberi semangat dalam pada masa yang sama meninggalkan persoalan...

"Yang mana aku nak?"

.::annemishi::. said...

hoh,, I LIKEEEEEE.

i know i an the doctor. tehehee

Abang Naza said...

Terbaik dari MADI!!!

madihah said...

tulisan dari hati,ilham dari Allah =)